top of page
  • ד"ר פורמן זהר

המיתוס ושיברו // 5 מיתוסים על תרופות פסיכיאטריות שחשוב להפריך


לכולנו יש מחשבות ואמונות בנוגע לתרופות הפסיכיאטריות. חלק מהאנשים באוכלוסייה תומכים ומעודדים את השימוש בהן ואחרים חוששים ונמנעים אפילו מלהעלות את דעתם את אפשרות של נטילתן. הסטיגמה שנוצרה בעקבות סרטים על אנשים המתמודדים עם מחלה נפשית או ארגונים כדוגמת הסינטולוגיה, תרמו רבות לסטיגמה השלילית שיש לנו בנוגע לטיפול הפסיכיאטרי בכלל ולטיפול תרופתי בפרט. אבל חלק מהאמונות הללו - כלל אינן מעוגנות במציאות, חלקן הן רק בגדר מיתוס חסר כל בסיסי עובדתי. המחיר שרבים מאיתנו יצטרכו לשלם בעבור האחיזה באותם מיתוסים עשוי להיות יקר וכרוך בסבל נפשי עצום ומיותר. מידע לא מבוסס על טיפול תרופתי מרתיע רבים מלקבל טיפול מתאים, והם ממשיכים להרגיש רע ללא הצדקה, לסבול ולחוות פגיעה בתפקוד היומיומי.

אז מהם המיתוסים הנפוצים? // נכון או לא נכון

התרופות הפסיכיאטריות ממכרות

התרופות הפסיכיאטריות אינן יוצרות תחושה אופורית מידית, בדומה לסמים הנפוצים והפסקתם אינה יוצרת תחושת השתוקקות (Craving). יחד עם זאת, רצוי שהפסקת תרופה פסיכיאטרית תהיה הדרגתית על מנת למנוע תסמינים גופניים הקשורים בירידה של ריכוז התרופה בדם. בכל אופן, חשוב שהפסקה כזו תעשה בליווי ולאחר התייעצות עם רופא.

תרופות פסיכיאטריות מזיקות

כל התרופות הפסיכיאטריות שנמצאות כיום בשימוש בארץ, מאושרות על ידי משרד הבריאות האמריקאי (FDA) וגם על ידי משרד הבריאות. יעילותן ובטיחותן הוכחה מעבר לכל צל של ספק לאחר שהן נבדקו על מאות אלפי נחקרים ובוססו על ידי מחקרים רבים. לתרופות הפסיכיאטריות, כמו לכל תרופה אחרת, יש תופעות לוואי, המופיעות בשיעורים נמוכים, רובן הפיכות ונעלמות לאחר הפסקת הטיפול.

"אני לא רוצה להיות שפן ניסיונות"

כאמור, בטיחותן ויעילותן של כל התרופות הפסיכיאטריות הוכחה מבחינה מחקרים על מאות אלפי מטופלים ולכן הן אושרו לשימוש. יחד עם זאת, התרופות לא עוזרות באותה מידה לכל המטופלים, תרופה מסוימת עשויה להקל על סיבלו של מטופל אחר בעוד שלא תסייע כלל למטופל אחר, דבר שיצריך ניסיון טיפולי נוסף בתרופה אחרת בדרך למציאת התרופה המתאימה לאותו מטופל.

התחלת טיפול פסיכיאטרי מחייבת את המשכו לאורך כל החיים

משך נטילת התרופה אינו קשור לתרופה עצמה אלא למחלה שבה היא נועדה לטפל. יש מצבים בהם הטיפול הוא זמני וניתן להפסיקו עם חלוף המשבר ואילו מצבים אחרים הדורשים המשך טיפול ממושך יותר, בדומה לטיפול בסכרת או יתר לחץ דם. במקרים שהם המחלה היא כרונית או עשויה לחזור שוב ושוב, אין מנוס מנטילה מתמשכת של תרופה. לכן חשוב מאוד להתייעץ עם פסיכיאטר לא רק לקראת התחלת טיפול תרופתי אלא גם לקראת ההחלטה על הפסקתו.

תרופות פסיכיאטריות יחמירו את המצב הנפשי

יותר ויותר מחקרים מוכיחים כי התחלה מוקדמת של טיפול תרופתי מונעת הידרדרות תפקודית ויכולה למנוע חזרה עתידית של המצב הנפשי שבו הוא אמור לטפל. טיפול תרופתי מיותר יכול לגרום לאי נוחות זמנית (עקב תופעות לוואי) בעוד שעיכוב בתחילת טיפול תרופתי נושא בחובו סיכון של העמקה וקיבוע של המצב הנפשי, סבל רב ופגיעה בתפקוד.

אלה הם רק כמה מהמיתוסים השגויים שרבים מכם וודאי נושאים בנוגע לטיפול פסיכיאטרי.

אם יש לכם עוד שאלות או תהיות בנוגע לתרופות או טיפול פסיכיאטרי בכלל, אתם מוזמנים לפנות אלי לצורך קביעת פגישת ייעוץ.

420 views0 comments
bottom of page