top of page
  • ד"ר פורמן זהר

נורמלי - לא נורמלי


הרבה אנשים מסתובבים בעולם עם תחושה שיש בהם משהו "לא נורמלי", וזאת גם מבלי שקיבלו אי פעם אבחנה רפואית או פסיכיאטרית המאשרת זאת. למעשה, "נורמליות" הוא מושג שנקבע על ידי החברה עצמה ומושפע מהערכים, החוקים והמוסכמות המקובלות בה. כשם שהמוסכמות בחברה משתנות עם הזמן ובין חברות שונות. גם התפיסה של מה שמקובל כנורמלי, תלויה בזמן ובמקום. כך לדוגמה, מה שהיה נורמלי בימי הביניים לא נחשב לנורמלי כיום ומה שנורמלי באפריקה אינו נורמלי בחברה המערבית.

על פי פרוייד, נורמליות היא היכולת לאהוב (כלומר לקיים קשר זוגי, להקים משפחה, לגדל ילדים) ולעבוד (לנהל קריירה לאורך זמן). אחרים, מתייחסים למושג "נורמלי" כאוטופיה, כדבר מופשט שלעולם לא ניתן יהיה להשיגו במציאות.

הנורמליות היא גם הגדרה סטטיסטית. למעשה, ההתנהגות אנושית מתפלגת בצורה נורמלית וניתן לייצג אותן באמצעות עקומת גאוס (פעמון) כך שרוב האנשים מתנהגים בצורה דומה וניתן למקם אותם בחלק המרכזי והרחב ביותר של העקומה, סביב הממוצע והם למעשה מגדירים את מה ש"נורמלי". בקצוות העקומה, יש מעט יותר אנשים, המתנהגים בצורה שהיא שונה מכלל האוכלוסייה ורחוקים יותר מהנורמלי. החברה היא זו שמגדירה כמה שונות היא מאפשרת בתוכה וכמה רחוק מהמרכז יחשב לפתולוגי או "לא נורמלי. על פי ההגדרות המקובלות, דבר הופך לחריג או פתולוגי, כאשר הוא ממוקם מעל כשתיים וחצי סטיות תקן מהממוצע, אבל יש חברות שמעדיפות ומאפשרות שונות רבה יותר ורבגוניות גדולה יותר ולכן ההגדרה לכך תהיה שונה.

קיימים פרמטרים נוספים, למעט השונות, שהחברה בחרה על מנת להגדיר מצבים של בריאות וחולי נפשי – והם היכולת התפקודית (עד כמה ההתנהגות פוגעת ביכולת התפקוד) והנזק שנגרם לאדם עצמו או לסביבתו (עד כמה התנהגותו או מצבו הנפשי של האדם פוגע או עשוי לפגוע בעצמו או באחר).

ספר האבחנות הפסיכיאטריות,הDSM , הוא למעשה מאגר של מצבים התנהגותיים או "אבחנות" שכולל הגדרות מדויקות המאפשרות לשייך לאדם המבטא תסמינים מסוימים את האבחנה המתאימה לו. כמובן שהספר לוקח בחשבון את הנתונים הסטטיסטיים והשונות התרבותית, מידת הפגיעה בתפקוד ומידת הסבל שההפרעה גורמת לאדם הסובל ממנה.

אם כן, פסיכיאטרים אינם נותנים את "תו התקן" לנורמאליות, אבל יש להם את הידע והניסיון להבחין בין מצב שנחשב לחריג לבין מצב שאינו כזה, לקבוע האם הוא דורש טיפול ולהתאים את הטיפול המתאים. אחד הפרמטרים המשפיעים על קביעה זו היא מידת המצוקה של האדם הפונה להערכה ולכך ניתן משקל רב.

אם משהו מפריע לכם ויש לכם תחושה שמשהו אצלכם הוא "לא נורמלי", אתם מוזמנים לפנות אלי לצורך התייעצות.

342 views0 comments
bottom of page